Obsah
ZPRÁVY PND TV 2018
ARCHÍV ZPRAVODAJŮ
Kontakt
Odběr zpravodaje
Ptáte se nás ...
Dotaz:
Dobrý den,
ve více vchodovém domě došlo k neshodám mezi úklidovou službou a některými vlastníky. Namísto firmy tak uklízí ve 3 vchodech jeden z vlastníků, který nemá živnostenské oprávnění. Může společenství vlastníků na tyto 3 vchody uzavřít s vlastníkem dohodu o provedení práce? A co z takového vztahu pro SV vyplývá za povinnosti?
Odpověď:
Společenství vlastníků (SV) má právo nechat uklízet jednotlivé vchody různými společnostmi, či vlastníky.
Společenství vlastníků může s vlastníkem uzavřít dohodu o provedení práce (DPP). Rozsah práce, na který se dohoda uzavírá, nesmí přitom být větší než 300 hodin v kalendářním roce. V dohodě musí být uvedena doba, na kterou se tato dohoda uzavírá. Obvykle se jedná o kalendářní rok.
DPP vzniká pracovně právní vztah, kde SV je zaměstnavatelem a vlastník zaměstnancem. Z toho vyplývají některé povinnosti SV týkající se daně z příjmu fyzických osob, sociálního zabezpečení, případně zdravotního pojištění.
Dále musí být pracovník proškolen k BOZP a hygienickým předpisům. Následně je třeba dodržování předpisů kontrolovat a průběžně pracovníka doškolovat. Veškeré pracovní a ochranné pomůcky zajišťuje zaměstnavatel, tj. SV. Rovněž je třeba zdůraznit, že škoda způsobená pracovníkem jde na vrub SV, které následně může vyžadovat náhradu po pracovníkovi.
A v neposlední řadě může dojít i k pracovnímu úrazu, což znamená nemocenskou pro pracovníka a problém s úklidem pro SV.
Proto je dobré zvážit všechna pro a proti, než se provede změna, která na dlouhou dobu zatíží administrativu SV.
Odpovídal: Ing. Vladislav Hrdlička, Pro náš dům, z.s.
Vaše dotazy nám zasílejte na info(zavináč)pronasdum.cz